Perşembe, Haziran 19, 2008

Hepimiz İngilizce Biliyoruz

Bizim memleketimizde herkes İngilizce konuştuğunu zanneder ama esas mevzu öyle midir? Hiç sanmıyorum. İngiliz Dili ve Edebiyatı okumuş, eğitim bilimleri formasyonu alan bir ademoğlu olarak bu hususta fikir beyan etme hakkımın olduğunu varsayıyorum..

Dün, Sultanahmet Parkında gerçekleştirilen Babıali Şenlikleri'ne katıldım. Standları takip etme, ünlü yazarlarla konuşma fırsatım oldu. Şöyle standlar arasında dolanırken, tarihi bir mekanda olmamızdan ötürü turistlerin de standları dolaştığını gördüm. Lakin bir şey garibime gitti. Orada İngilizce bilen adamlar niye standlarda olmaz ve de turistleri bu şenlik hakkında bilgilendirmez.

Turistler arasından bir adet hatun kişi Trt standına geldi, orada duran hatuna "Do you speak English?" diye sordu.. Hatun klasik Türk tepkisiyle "yes" deyince, turist hatun sağlam bir İngilizceyle yardırmaya başladı. "Burada ne oluyor, siyasi bir şey mi? ne yapıyorsunuz, anlatır mısınız?" gibilerinden.. Trt standındaki hatunun denilen şeyleri anlamadığını fark ettim. Bozuntuya da vermiyor ama..Biz Trt'yiz..ti-ar-ti felan diyor. Turist anlamıyor...Şöyle 2 dk. muhabbet devam etti böyle.Ben de o esnada masadaki kitapçıklara bakıyorum. Daha fazla dayanamadım, girdim diyaloglarının orta yerine. Anlattım durumu.Ecnebi hatun teşekkür etti ama bizim yerli plaka hatun feci bozuldu.İyi de ben n'apayım arkadaş? Senin lisedeki İngilizce hocan mıyım ki bana trip atıyorsun? Turist gidince, acaba politik nedenler için burdayız desek ne olacaktı ki? diye sordum Trtci hatuna, hani otamdaki gerilim azalsın diye.Bilemem der gibi baktı, sonra kalktı gitti standdan..

Okuldaki hocalarımız derslerde hep bu durumdan bahsederler. Memlekette herkes İngilizce bildiğini zanneder ama kimsenin doğru düzgün ne bir pratiği vardır, ne de İngilizce konuşmaya cesareti.. Neremiz doğru ki eğri olan bu noktaya kilitlendin kaldın denebilir. Öyle ya da böyle benim bölümümle ilgili bir durum olunca ilgimi çekti, ve de iletişim sektöründe olan bir kişinin, bir başkasıyla iletişime geçemesi çok garip durduğu için paylaşmak istedim..

Everybody knows how to speak English in Turkey..ne sandıydın turist bacı?

3 comments:

voodoo girl dedi ki...

bu konuya ben de çok kılım, bir de her ingilizceyi iyi bilenin kendini ingilizce öğretmeni olabilecek durumda sanmasına sinir oluyorum.

Ortega dedi ki...

O apayrı bir sorun zaten. Misal ben ingilizce bilgime güveniyorum ama öğretmenliği becerebilieceğimi hiç sanmıyorum. 2-3 denemem oldu bu konuda. Bana göre bir meslek olmadığına kanaat getirdim. Bakalım gelecek ne gösterecek?

nicefella dedi ki...

merhaba,
turistlere açık organizasyonlarda ingilizce bilen birilerinin bulunmaması gerçekten büyük bir eksiklik. ama trt çalışanı konusu biraz tartışmaya açık bir mevzu bana kalırsa. türkiyede ingilizce eğitim veren bir dolu kurum var. buralarda okuyan yada mezun olmuş olan birisine aldığı onca eğitimin, girdikleri sınavların, okudukları o kadar ingilizce materyalin ardından sokakta birisi "do you speak english?" deyince hayır demek çok zor geliyor gerçekten. hayır denmemeli diye düşünüyor insan. ama bu saydığım kurumlar konuşma pratiğini yeterince kazandıramadığı için bu insanlar bildiklerini soyledikleri ingilizcenin de hakkını veremiyorlar.aslında biliyorlar,yazıyorlar,anlıyorlar ama konuşamıyorlar. yani toparlarsak çoğu insan aldıkları eğitim sebebiyle sorulduğunda ingilizce bildiğini söylemek zorunda hissediyor. ama yetersizliğini ise sizin de aktardığınız trt görevlisinin yaşadığına benzer durumlarla karşılaştıklarında fark ediyorlar.